NLP op de werkvloer 1

Vandaag zoals beloofd de eerste blog waarop je kunt lezen hoe je als manager gemakkelijk NLP technieken kunt gebruiken om het beste uit je team te halen.
Werknemers laten het beste van zichzelf zien aan hun manager om twee redenen: beloning in de vorm van erkenning of vermijden niet goed bevonden te worden.
Beoordeel je medewerker op wat hij/zij al doet of gedaan heeft aan een project. Ookal zie je heel goed wat er nog allemaal schort en hoe het beter kan, zorg ervoor dat je medewerker zelf deze zaken opmerkt.
Om dit voor elkaar te krijgen kun je als eerste bevestigen wat al in orde is en vervolgens de medewerker te vragen hoe hij/zij het grotere geheel voor ogen heeft.
Als hij/zij niet erg visueel georienteerd is dan zal deze vraag niet doordringen omdat hij/zij niets voor ogen heeft.
Je kunt misschien je vragen wat aanpassen als je weet hoe je wel kunt doordringen.
Dit doe je door de vraag in een andere vorm te stellen. Bijvoorbeeld; wat zou je zeggen over...
Als je iemand vraagt iets te zeggen dan hoeft deze mens geen beeld te vormen maar geluid in de vorm van woorden die hij/zij uitdrukt.
Het zelfde geld voor mensen die meer op gevoel werken, aan deze mensen vraag je indruk te geven over iets: wat is jouw indruk over ....
We hebben op de werkvloer met deze drie voorkeurs patronen te maken.
Is degene op het moment meer aan het zien, horen of voelen.

Hieronder wat algemene uitdrukkingen die je je kunt gebruiken om af te stemmen op de voorkeur van je werknemer.
Visueel:
Wat is je visie op? Hoe zie jij het? Heb je een beeld over het volgende?
Geluid: hoe zou jij zeggen dat ..? Kun je me vertellen wat..? Wat zeg je over..?
Gevoel:
Wat is jouw indruk..? Heb je het gevoel dat je..? Wat heb je op je hart..?

Volgende week meer over deze voorkeurs patronen. Ik zal je uitleggen hoe ze op te merken en in te zetten.